|

5 kroków do stworzenia lejka e-mail marketingowego

E-mail marketing to w dalszym ciągu niedoceniana forma komunikacji z klientem. Jednak najwięksi wiedzą, że pozyskanie adresu e-mail to droga do bezpośredniego (no dobra, trochę pośredniego) kontaktu z klientem. Sama prawie za każdym razem, jak wyślę newsletter otrzymuję od kilku do kilkunastu odpowiedzi. Moja lista nie jest duża, ale baaardzo zaangażowana.

No dobrze. Ale samo zbieranie subskrybentów to nie wszystko. Co zrobić, jak lista nie zarabia? Z pomocą przychodzą oczywiście automatyzacje i najprostszy na świecie lejek e-mail marketingowy.

co to jest lejek marketingowy?

Lejek e-mail marketingowy to droga do osiągnięcia wyznaczonego celu. Droga z punktu A do punktu B. Od startu do mety. To najłatwiejsza i najbardziej trafna definicja. Dzięki lejkowi i automatyzacjom możesz posegmentować klientów w zależności od ich zachowań zakupowych, zachowań w trakcie czytania wiadomości (otwiera, klika itd).
W skrócie: planujesz całą podróż od momentu zapisu na listę aż do… w właściwie bez końca.
Żeby to zrobić musisz opracować strategię, która połączy wszystkie kropki razem. Czeka Cię przygotowanie grafik, zdjęć, tekstów. Całkiem sporo pracy. Ale w zamian zbudujesz świadomość marki,  wzmocnisz swoją pozycję eksperta, zmienisz subskrybentów w klientów, a co za tym idzie – zwiększysz sprzedaż.

5 rzeczy, o które musisz zadbać

W zdefiniowaniu tych pięciu kroków kluczowe są potrzeby Twoje i Twoich odbiorców. Muszą one zostać zaspokojone, a Twoim zadaniem jest poprowadzić klientów do celu. Bardzo lubię porównanie, że lejki są jak wycieczki z przewodnikiem. Bierzesz za rękę swojego subskrybenta i poczujesz mu różne ścieżki. On dokonuje wyboru, a Ty pokazujesz mu różne opcje.

Przed Tobą lista pięciu rzeczy, które pomogą Ci zbudować skuteczny lejek e-mail marketingowy, zwiększyć konwersję i zmienić subskrybentów w klientów.

  1. Odpowiedni program do e-mail marketingu

Bez tego nie ruszymy w ogóle. Ilość programów na rynku przyprawia o zawrót głowy. Różnią się między sobą ceną, funkcjami, szablonami, integracjami. 

Moja rada: na samym początku nie kombinuj. Jeżeli nie wiesz, czego potrzebujesz to wybierz taki program, który jest po prostu darmowy. Po co od razu inwestować pieniądze, jeżeli nie wiesz czy się sprawdzi.

Zwróć też uwagę na kilka ZAWSZE przydatnych funkcji:

  • Automatyzacja maili – automatyzację to podstawa funkcjonowania każdego biznesu. System, który wybierzesz ma wspierać Cię w budowaniu relacji z odbiorcami, zarabianiu i automatyzowaniu tych zadań, które są powtarzalne. Wybierając program sprawdzaj czy masz możliwość ustawienia automatyzacji, ile możesz ich ustawić w darmowym planie i jak bardzo mogą być rozbudowane.
  • Intuicyjność obsługi – program powinien być prosty w użytkowaniu a jego funkcje proste w znalezieniu. Jeżeli masz problem ze znalezieniem jakieś funkcji i trwa to od dłuższego czasu – odpuść
  • Przystępna cena – na start wiadomo, że opcja darmowa. Ale co dalej? Sprawdź jak kształtują się plany cenowe. Naszym celem jest rozwój i prędzej czy później będziemy musieli przejść na plan płatny.
  • Możliwość tworzenia list i segmentów– listy tworzymy „na sztywno” np. Newsletter, klienci produkt x, klienci produkt y. Segmenty dla tych zadań, które są dynamiczne: np. Nie otwiera wiadomości, nie klika w linki, zostawił w sklepie ponad 500 zł. To są elementy, które będą przez Ciebie wykorzystywane, żeby ułożyć skuteczną komunikację i lejki.

Miałam przyjemność pracować na 22 różnych programach do email marketingu. Program, który ZAWSZE polecam na start to Mailerlite. Jeżeli jeszcze nie masz newslettera możesz go założyć TUTAJ

2. Dobrze zrobiony formularz

W lejku email marketingowym pierwszym krokiem do pozyskania adresu email jest wypełnienie przez odbiorcę formularza. Dobrze przygotowany formularz pozwoli na sprawne zbieranie danych.

Na co zwracać uwagę?

  • Niech formularz będzie maksymalnie prosty
  • Zbieraj tylko te dane, których faktycznie potrzebujesz
  • Unikaj długich i skomplikowanych formularzy – to zmniejsza konwersję
  • Jasno określ co subskrybent otrzyma w zamian
  • Użyj wyraźnego i jasnego wezwania do działania (CTA- call to action)
  • Stwórz ładny formularz dopasowany do wizualnej strony Twojego biznesu
  • Pamiętaj o obowiązkowym checkboxie ze zgodą na przesyłanie ofert

Dobry Lead Magnet znacząco zwiększa powodzenie zapisu. Zaproponuj swoim odbiorcom kurs mailowy, ebooka, tutorial, wideo – wszystko to, co będzie atrakcyjne dla Twojej grupy docelowej.

3. Sekwencja powitalna

Na start zawsze polecam ustawienie chociaż 3 wiadomości w odstępie 2-3 dni. W tych wiadomościach powitaj swojego odbiorcę, opowiedz jak działa newsletter, przedstaw się, zaproś na swoje social media, opowiedz o blogu. 

Oczywiście nie wszystko umieszczasz w jednym mailu. Te informacje trzeba podzielić na mniejsze partie. W pierwszej wiadomości obowiązkowo zamieść link do pobrania prezentu. Jeżeli lead magnetem jest kurs online to nie zwlekaj z pierwszą lekcją.

4. Nie spamuj i nie wysyłaj byle czego

Jeżeli napiszesz, że newsletter będzie co tydzień, ale no żywcem nie masz już o czym pisać to… po prostu nie pisz. Lepszy tydzień milczenia niż spamowanie skrzynek odbiorców byle czym. Wysyłaj cenne informacje, wskazówki, które pozwolą rozwiązać ich problemy, zaspokoją potrzeby i zbudują długotrwałe relacje.

Co możesz wysyłać? Tutoriale, wskazówki, informacje o nowych produktach, oferty i oczywiście treści dopasowane do tego, jak zachowuje się subskrybent w newsletterze.

5. Jasne wezwanie do działania

W miarę przechodzenia przez kolejne wiadomości email subskrybenci będą potrzebowali jasnych wskazówek, co robić dalej. CTA (call to action) czyli wezwanie do działania znacznie ułatwi subskrybentom poruszanie się w gąszczu dróg, które wytyczysz. Dobrym nawykiem jest przygotowanie listy z wezwaniami do działania: Kupuję!, Chcę to zobaczyć!, Pobieram ebooka!

To 5 prostych kroków, które pozwolą Ci zacząć.
Chcesz na poważnie zająć się lejkami w swoim biznesie?
Dołącz do kursu i zacznij zarabiać na autopilocie!

Podobne wpisy