Jak używać GIF ów w wiadomościach e-mail? Poradnik 2022 rok

6 1

Długie i wyczerpujące ściany tekstu odchodzą do lamusa! Na przestrzeni czasu sposób naszej komunikacji zmienił się, a emotki, memy i gify zagościły w naszym życiu na dobre. Dzięki nim wyrażamy nie tylko nasze uczucia, ale przedstawiamy też nasze myśli.

Do niedawna GIF-y w wiadomościach e-mail były traktowane na równi z wideo – podnosiły SpamScore i nie działały na korzyść wysyłającego. 
Ale uległo to zmianie! 
Co dzięki temu zyskamy? Będziesz mogła/mógł opowiedzieć swoją historię wzbogacając ją interaktywnymi obrazkami. Uatrakcyjni to wizualnie Twoje wiadomości i może stać się wyróżnikiem!

Oczywiście ważne jest strategiczne podejście do używania animowanych GIF-ów w kampaniach e-mailowych. Przed umieszczeniem GIF-ów w wiadomościach należy wziąć pod uwagę takie kwestie jak umiejscowienie, częstotliwość, aspekty techniczne i przepisy dotyczące praw autorskich.

Pod koniec tego wpisu dowiesz się, jak prawidłowo osadzić pliki GIF w wiadomościach e-mail i poznać różne sposoby ich wykorzystania w celu ulepszenia treści wiadomości e-mail.

co to jest gif?

IF (Graphical Interchange Format) to seria obrazów, które są wyświetlane z bardzo dużą szybkością, dzięki czemu pojawiają się w ruchu. 

Poniżej zobacz ekstra przykład gifa:

via GIPHY

Pliki GIF istnieją od 1987 roku. W tamtych czasach gify były problematyczne, ponieważ pliki zajmowały bardzo dużo miejsca.  Ale pojawił się fantastyczny programista Steve Wilhite i stworzył algorytm kompresji, który mógł wysyłać animowane pliki obrazów z opóźnieniami czasowymi. Zaowocowało to GIF-em, który znamy i kochamy dzisiaj. 

Ruszyła machina patentowa, która prawie zniszczyła pomysł gifów, aż nagle w 2013 uruchomiono portal GIPHY i BOOOM! Gify szturmem zdobyły nasze serca!

Możesz je spotkać w artykułach na blogach, na Messengerze, Whatsappie, Instagramie. Stanowią częsć kultury internetowej i tworzą doświadczenia użytkownika (UX).

I wydaje się, że nic tylko używać tych gifów. To teraz dowiedz się jak!

Dlaczego powinnaś/ powinieneś uwzględnić GIFY w swoich mailach?

Na chwilę przeniesiemy się do Japonii, bo to tam przeprowadzono fantastyczne badania, które pokazały, że jak coś miga to przyciaga uwagę. Wystarczy spojrzeć na zabawki dla dzieci. Oczywiście z tej wiedzy trzeba korzystać umiejętnie, bo nie chodzi o przebodźcowanie, ani zrobienie z maila Time Square nocą.  Ale jeżeli umiejętnie umieścisz gifa w wiadomości e-mail to masz szansę na zwiększenie zaangażowania! Przygotowałam dla Ciebie 12 powodów, dla których warto używać gifów w wiadomościah e-mail.

1. Ruch przyciaga uwagę

 

Liczne badania pokazują, że ruch przykuwa naszą uwagę znacznie szybciej niż stateczny obraz. Dołączenie GIF-a na początku wiadomości e-mail może przyciągnąć uwagę subskrybenta od samego początku, dzięki zwiększa się prawdopodobieństwo, że przeczyta cały mail.

Tą taktykę do prezentowania np. nowej kolekcji przyjęła firma Desigual (kocham ich kolorowe ciuchy). Maile przychodzą często, ale są bardzo dopracowane. Przykładową wiadomość zobaczysz TUTAJ.

2. Są krótkie i oglądamy je do końca

Instagram Reels i TikTok przeżywają szczyt popularności i jasne jest, że im krótsza treść, tym lepiej. Dlatego GIF-y będą chętniej oglądane niż inne formaty wideo.

GIF-y są zwykle krótkie ( i ludzie oczekują, że będą krótkie). Dlatego Twoi subskrybenci chętniej oglądają e-mailowe GIF-y do końca niż jakikolwiek przeciętny film. Oglądanie krótkiej animacji jest łatwiejsze, a Twoi czytelnicy są bardziej skłonni do zapamiętania wiadomości.

Oczywiście nie wszystko można zrobić za pomocą gifów. Wyobrażasz sobie Kurs Mailerlite w gifach? No ja też nie! Ale nie wykluczone, że materialy będą nimi wzbogacone.

3. GIF-y nie są popularne

Kiedyś marketing e-mailowy miał nieco sztywny wygląd. Żeby zwiększyć otwieralność i nie trafiać do spamu trzeba przestrzegac wielu zasad. Opowiadałam o tym szczegółowo w jednym ze swoich szkoleń. Ale teraz, kiedy mamy oficjalne stanowisko, że gify nie podnoszą SpamScore,  wzrost liczby GIF-ów i emotikonów w wiadomościach to kwestia czasu. 

GIF-y mogą zmieniać ton Twoich e-maili, tak aby brzmiały bardziej jak nasze codzienne rozmowy online, dzięki czemu Twoja marka będzie znacznie bardziej osobista i bliższa subskrybentom. Tak naprawdę te krótkie animacje są obecnie jedną z najmodniejszych form komunikacji online.

GIF-y są używane w rozmowach, jako reakcje w mediach społecznościowych, a nawet w środowisku pracy (no kto nie szukał gifa, żeby wstawić w wiadomosć. naMessengerze czy Slacku niech pierwszy rzuci kamieniem!).
Dżejson forever <3

4. GIF-y w e-mailu pomagają wyróżnić się na tle konkurencji

Machina ruszyła, mamy oficjalne stanowisko, więc to naprawdę kwestia czasu, jak WSZYSCY zaczną używać gifów. Nie ma na co czekać! Zmieniaj strategię i znajdź w niej miejsce na gify!

5. GIF-y pokazują, a nie tylko mówią

Maile z  GIFami są nie tylko zabawne, ale także praktyczne i pouczające.

Odliczasz do określonej godziny? Animowane odliczanie czasu może być ciekawym urozmaiceniem wiadomości.  

GIF-y są również bardzo przydatne, gdy masz dużo produktów do pokazania. Zamiast tworzyć galerię zdjęć, możesz pokazać wszystko na raz (bardzo w trendzie reels)

Korzystanie z animacji sprawdza się również wtedy, gdy trzeba wyjaśnić złożony produkt. Dzięki ruchowi możesz powiedzieć o wiele więcej w krótszym czasie. 

6. GIF-y tworzą świetne zapowiedzi wideo

Jak wiesz filmów nie można wstawiać w wiadomości e-mail i prędko się to nie zmieni. Niektórzy dostawcy pozwalają na umieszczenie linku do filmu (np. youtube).

Mailerlite ma fantastyczną opcje tworzenia gifa przy wstawianiu wideo. Może już czas przyjrzeć się temu blokowi? 😉

7. GIF-y w e-mail marketingu to nowe CTA

Twoje wezwanie do działania, czyli CTA (call to action) jest prawdopodobnie najważniejszą rzeczą w e-mailu. Każdy newsletter powinien być tworzony z myślą o celu, niezależnie od tego, czy jest to przekierowanie odwiedzającego do Twojego sklepu, czy też na bloga.  Dlatego tak wiele czasu stratedzy poświęcają na dopasowanie wyglądu przycisku czy samego napisu na nim. 

Aby przenieść CTA na wyższy poziom, możesz utworzyć animowane wezwanie do działania. Dodaj subtelne szczegóły takie jak błyszczenie, iskrzenie. Zdecydowanie bardziej przyciągniesz wzrok 🙂

8. GIF-y są idealne do tworzenia tutoriali

Jeśli w mailu chcesz wysłać instrukcję zrobienia czegoś to GIF-y mega Ci w tym pomogą. Podczas wyjaśniania kolejnych kroków ruchome obrazy mogą mówić głośniej niż słowa, które napiszesz.

Przygotowanie filmów i tekstu statycznego zajmuje sporo czasu, więc dodawanie GIF-ów do wiadomości e-mail to zabawny i szybki sposób, aby pomóc ludziom przejść przez dany tutorial. Są również uniwersalnym językiem, dzięki czemu mogą pomóc ludziom zrozumieć emocje i kontekst, który chcesz przekazać.

9. Opowiedz o swojej firmie za pomocą GIF-ów

Daj się poznać swoim subskrybentom i pokaż kim jesteście Ty i Twój zespół, osadzając GIF-y w swojej kampanii e-mail marketingowej. 

GIF-y działają, ponieważ dodają stylu i osobowości do projektu wiadomości e-mail. Mogą wzmocnić głos Twojej marki i pomóc docelowym odbiorcom lepiej zrozumieć Ciebie i Twoje wartości. 

10. Dzięki GIF-om możesz szybko opowiedzieć historię

Najlepsi sprzedawcy e-maili zaczną używać GIF-ów do opowiadania historii. Jeśli wypuszczasz nowy produkt to GIF-y w wiadomościach e-mail  szybko i atrakcyjnie przekażą informacje

Możesz podzielić się zajawką, demonstracją lub krótką sekwencją pokazującą, jak wpadłeś na pomysł. GIF-y zajmują wysoką pozycję na liście narzędzi marketingowych, więc myśl nieszablonowo i wykorzystaj je, aby opowiedzieć swoją historię w mailu.

11. GIF-y mogą wprowadzać nastrój

Możesz użyć GIF-ów, aby dodać odrobinę osobowości do swojego newslettera. Mogą być świetnym sposobem, aby nadać ton i pokazać część twojej marki. Sprzedajesz kwiaty? Dodaj do szablonu animowane elementy kwiatowe.

Pamiętaj tylko, aby nie przesadzić — jeden gustowny GIF, który odzwierciedla Twój biznes, jest o wiele skuteczniejszy niż przeładowany newsletter, który wygląda jak Times Square! 

12. GIF-y mogą uatrakcyjnić stopkę maila

Czy jest lepszy sposób na postawienie kropki na zakończenie e-maila niż umieszczenie GIF-a z podpisem?Możesz zrobić serię zdjęć swojej twarzy i umieścić animowaną miniaturkę.

Możesz też animować swoje logo lub dane kontaktowe — cokolwiek, na co chcesz zwrócić największą uwagę!

Którzy klienci poczty e-mail obsługują GIF-y?

Jeśli chodzi o wyświetlanie GIF-ów, większość głównych klientów poczty internetowej, mobilnych i stacjonarnych obsługuje format GIF. Klienci tacy jak Gmail, Yahoo! Mail, AOL, Apple mogą wyświetlać Twoje pliki GIF bez żadnych problemów, dzięki czemu możesz je bezpiecznie zaimplementować.
Do niedawna filtry antyspamowe skrzynek odbiorców odczytywały GIFy jako wideo. Znacząco podnosiło to SpamScore a stąd prosta droga do spamu. Teraz to się zmieniło!

Musisz tylko uważać jeżeli wielu Twoich subskrybentów korzysta z programu Outlook: 2007, 2010 i 2013. Microsoft Outlook nie obsługuje animowanych GIF-ów w wiadomościach e-mail i wyświetla tylko pierwszą klatkę (obraz statyczny). 

Jeśli to możliwe, postaraj się, aby pierwsza statyczna ramka była w stanie przekazać Twoją wiadomość bez żadnego ruchu. 

GIF są oficjalnie podbijaja rynek.  Tchnij życie w swoje maile dodając dobrze dobrany GIF. Twoi odbiorcy będą zachwyceni, gdy otworzą „ruszającą się” wiadomość.

Chociaż do GIF-ów przylgnęła łatka zabawnych, można ich również użyć do opowiedzenia historii. Złożony tutorial możesz uatrakcyjnić ruchomymi instrukcjami, a swoje myśli przekazać trafionym gifem.

Do następnego newslettera spróbuj dodać GIF, który pasuje do Twojej marki i treści e-mail marketingowych, i zobacz, jak reagują Twoi odbiorcy. Obstawiam, że będą mile zaskoczeni!

Podobne wpisy