|||

18 sposobów na poprawę konwersji sprzedażowej w e-mail marketingu i na stronie www

17

Każdy odwiedzający Twoją stronę www to potencjalny klient. Każda jego interakcja, każde doświadczenie i kliknięcie, które zaczynają się na stronie głównej, a kończą na finalizacji zakupu będzie decydować o tym, czy sprzedasz produkt czy nie.

Bierzmy się do roboty i usprawnijmy doświadczenia!

W tym artykule wyjaśniam, co to jest konwersja i podrzucam kilka naprawdę dobrych pomysłów , które możesz wdrożyć już dziś i patrzeć jak współczynnik konwersji rośnie.


Czym jest konwersja w e-commerce?

Konwersje w e-commerce zależne sa od lejków, a konkretnie od celu biznesowego, który konkretny lejek wyznacza. 

Kilka typowych przykładów:

  • Kliknij link na stronie
  • Dodaj produkt do koszyka
  • Zapisz się do newslettera
  • Kup produkt lub usługę
  • Odpowiedz na wydarzenie

Współczynnik konwersji  to procent odwiedzających witrynę lub sklep, którzy dokonują konwersji lub wykonują pożądane działanie. Jest to kluczowy wskaźnik do analizy, ponieważ wskazuje, jak skuteczne są Twoje cele strategiczne i jasno pokazuje gdzie i co można poprawić.

Współczynnik konwersji = liczba konwersji / łączna liczba odwiedzających lub interakcji

Optymalizacja współczynnika konwersji e-commerce (CRO)

Praktyka analizy i poprawiania wskaźników e-commerce nazywana jest optymalizacją współczynnika konwersji lub w skrócie CRO (Conversion Rate Optimization) . 

Podczas tego procesu trzeba przeanalizować, jak aktualne wyniki (twarde dane) mają się do wyznaczonych celów, a następnie obmyśla się i wdraża strategie, które poprawią współczynnik konwersji. Po sformułowaniu hipotezy, dlaczego użytkownicy e-commerce nie dokonują konwersji, generujesz pomysły, które mogą poprawić konwersję, a następnie… testujesz.

Główne powody, dla których ludzie nie zrobią u Ciebie zakupów

  • Czas ładowania sklepu internetowego jest zbyt wolny
  • Strona nie jest intuicyjna
  • Produkty nie są wystarczająco szczegółowo opisane lub opis jest trudny do zrozumienia
  • Wezwanie do działania jest niejasne (o skutecznych wezwaniach do działania możesz przeczytać TUTAJ)
  • Strona nie jest responsywna na urządzeniach mobilnych (nie dopasowuje się do nich)
  • Marka nie jest godna zaufania
  • Ogólnie strona pozostawia złe pierwsze wrażenie
  • Wysyłka jest zbyt kosztowna

Szybkie sposoby na zwiększenie współczynnika konwersji

Wszyscy jesteśmy mega zajęci i zapracowani, więc ułożyłam wszystkie pomysły od najszybszego do wprowadzenia. Niektóre elementy możesz przygotować i wdrożyć w ciągu kilku godzin. Inne wymagają planowania i pracy nad sobą. Zacznijmy od tych najłatwiejszych!

1. Dodaj społeczny dowód słuszności

Wszyscy ufamy temu, co nasi (internetowi) przyjaciele mówią nam o produkcie lub usłudze o wiele bardziej niż temu, co mówi sama firma. 

Aby zbudować zaufanie, wiarygodność i zmotywować ludzi do zakupu, firmy często osadzają opinie (tak, ja też to robię np. TUTAJ). „Jeśli wszyscy inni kochają ten produkt, ja prawdopodobnie też!” – konkludują często klienci (a i badań jest sporo w tym temacie).  

Pytanie brzmi, czy masz wystarczająco dużo opinii?

Społeczny dowód słuszności przybiera różne formy — od pozytywnych recenzji (te umieszczamy w opisie lub przy produkcie) po rekomendacje (influencerów), studia przypadków i twarde dane (np. pokazujące liczbę subskrybentów listy e-mailowej lub liczbę obserwujących).

Zakładając, że zebrałaś/łeś informacje zwrotne na przestrzeni czasu (a możesz to robić automatyzacją posprzedażową), możesz zacząć od wdrożenia jednego elementu już dziś. Na przykład dodaj karuzelę z recenzjami produktów lub utwórz wizualizacje z opiniami klientów.

2. Wstaw wyskakujące okienko czyli pop-up

Wszyscy to robimy: skanujemy strony internetowe zamiast uważnie czytać wszystko, co jest napisane (jeśli to czytasz, to doceniam!). 

Przy naszym krótkim czasie koncentracji i szybkim tempie świata informacje można łatwo przeoczyć.

Dobrym sposobem na zwrócenie uwagi ludzi na informacje są wyskakujące okienka . Jeśli masz konto w MailerLite, możesz tworzyć popupy z poziomu panelu. Jeżeli nie, warto poszukać wtyczki.

Ale oczywiście nie wszystkie wyskakujące okienka mają taki sam współczynnik powodzenia konwersji (w rzeczywistości mogą być dość irytujące). Musisz to zrobić dobrze. Przeczytaj TEN wpis blogowy i zobacz jak dobrać odpowiedni rodzaj popupu.

3. Używaj testów A/B

Zamiast zgadywać, potwierdź swoją hipotezę testem A/B. Większość dostawców oprogramowania do obsługi poczty e-mail i twórców witryn oferuje tę funkcję. Dla MailerLite możesz takie testy uruchomić nie tylko dla wiadomości e-mail ale również dla LandingPages.

Aby dać Ci wyobrażenie o tym, co możesz przetestować, posłużę się osobistym przykładem: analizując wskaźniki klikalności mojego newslettera, zastanawiałam się , czy pominięcie baneru nagłówka może poprawić liczbę kliknięć. Do końca roku 2022 każdy mój newsletter otwierał się obrazem tematycznym, czasami z konkretnym CTA. Ze względu na duży obraz, tytuł i treść, które są serduszkiem moje newslettera, wyświetlały się znacznie niżej.

Testując A/B wersję e-maila z banerem i bez baneru na początku odkryłam, że brak obrazu skutkował znacznie wyższym współczynnikiem kliknięć. Teraz testuję nagłówki klikalne. Wynikami pewnie się podzielę 😉

4. Zrób to TERAZ – wyzwalacze

To stara sztuczka, ale nadal działa w dzisiejszych czasach (i jest poparta badaniami!). Jeśli oferta jest ograniczona, ludzie są bardziej skłonni do podjęcia decyzji. Tak, FOMO żyje i ma się dobrze!

Dobrym sposobem, aby uczynić coś pilnym, jest wzmianka o przedziale czasowym w treści i zastosowanie licznika czasu, aby wizualnie pokazać, ile czasu komuś pozostało.

ProTip: Szukasz łatwego sposobu na zainstalowanie odliczania na stronie docelowej lub w wiadomości e-mail (nie jest to kod HTML ani wtyczka)? MailerLite to ma! Bloki licznika czasu są dostępne zarówno w kreatorze wiadomości e-mail, jak i kreatorze stron docelowych/stron internetowych (pamietaj, żeby przetłumaczyć labels – tak, możesz to zrobić w wersji darmowej!)

5. Dołącz filmy – nie dosłownie

Według statystyk marketingu wideo firmy Wyzowl z 2022 r. wideo pomogło aż 87% marketerów zwiększyć ruch na stronach docelowych.

Jeśli masz jakieś filmy, które mogą zwiększyć liczbę konwersji, pamiętaj o ich zaimplementowaniu. Dotyczy to produktów, samouczków, rozpakowywania, wywiadów, recenzji (klientów) — wszystkiego, co może zachęcić kogoś do konwersji. Pamietaj, żeby nie osadzać samego wideo w mailu (jest to zabronione), ale linku do miejsca, gdzie może być obejrzane.

6. Dodaj wizualizacje produktu + sklep google

Ta strategia jest nieco bardziej techniczna i trudniejsza we wdrożeniu.
W skrócie: dodanie wizualizacji produktów i połączenie ich ze sklepem Google sprawi, że widoczność produktów w wyszukiwarce może wzrosnąć o 20-30%.

7. Utwórz sekcję FAQ- Najczęsciej zadawane pytania

To normalne, że ludzie mają pytania, zanim coś kupią, a najłatwiejszym sposobem na rozwiązanie czyichś wątpliwości jest stawienie im czoła. Stąd często zadawane pytania.

Wiele stron internetowych ma sekcję, w której znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Aby utworzyć skuteczną sekcje FAQ, najpierw zidentyfikuj pytania, które mają użytkownicy, przeglądając maile, odpowiedzi na ankiety, raporty dotyczące słów kluczowych lub wszelkie inne raporty oferujące wgląd w informacje o klientach.

Większość stron w FAQ wykorzystuje element treści, w którym ludzie mogą kliknąć pytanie, aby wyświetlić odpowiedź, utrzymując w ten sposób wizualny porządek. Dobrą praktyką jest również dodawanie linków do pomocy technicznej lub danych kontaktowych na wypadek, gdyby ktoś potrzebował dodatkowych odpowiedzi.

8. Zbuduj konkretne strony docelowe czyli landing pages

Jeśli wyświetlasz płatne reklamy, świetnym sposobem na zwiększenie liczby konwersji e-commerce jest wprowadzenie strony docelowej połączonej z każdą reklamą. Niskie współczynniki konwersji (ale dobre współczynniki kliknięć) mogą wskazywać, że po kliknięciu reklamy ludzie oczekiwali czegoś innego (w dużym uproszczeniu).

Załóżmy na przykład, że wyświetlasz reklamę butów turystycznych, która przekierowuje użytkowników na stronę produktu. Samo pokazanie asortymentu bez dodatkowego kontekstu może nie przyciągnąć odwiedzających. 

Zamiast tego możesz stworzyć dedykowaną stronę docelową, która pokaże buty turystyczne z Twojego katalogu, ale będzie też zawierać przekonujące teksty, opinie i wszystko, co może wzbudzić zainteresowanie ludzi.

9. Pokaż ludziom, że można Ci zaufać

Dzięki powszechnie dostępnym narzędziom no-code każdy może łatwo stworzyć stronę internetową. Chociaż jest to świetne, utrudnia również klientom sprawdzenie, którzy sprzedawcy postawili na bezpieczeństwo, a którzy nie. 
Aby pokazać ludziom, że Twoja firma jest wiarygodna i godna zaufania, warto wdrożyć:

  • Gwarancje na produkty
  • Odznaki i certyfikaty
  • Szczegółowe informacje o produktach, zasadach wysyłki i zwrotów 
  • Odznaki zaufania bankowego lub płatniczego (informacje o szyfrowaniu transakcji itp)
  • Wsparcie przez e-mail, telefon, media społecznościowe lub czat na żywo (lub wszystkie!)
  • Strona o nas/ o mnie
  • Opinie klientów
  • Certyfikaty SSL dla stron płatności (koniecznie!)
  • Odznaki systemu bezpieczeństwa

Nie wszystkie musisz wdrażać, ale zastanów się, które możesz dodać już dzisiaj.

10. Uprość główną nawigację czyli header

Pasek nawigacji to dzieło sztuki samo w sobie. Wraz ze stopką ten element witryny jest wyświetlany na każdej stronie i jest niezbędny, aby odwiedzający mogli znaleźć to, czego szukają.

Upewnij się, że menu nawigacyjne jest jasne i proste. Dotyczy to zarówno estetyki (rozmiar fontu, wygląd itp.), jak i struktury elementów menu. Nie umieszczaj zbyt wielu elementów na pasku (trzymaj się maksymalnie sześciu lub siedmiu) i pracuj z podkategoriami, które rozwijają się po kliknięciu.

Im prościej, tym lepiej.

11. Oferuj kupony lub rabaty (uwaga na omnibusa!)

Zniżka na produkt prawie zawsze skłania ludzi do zakupu. Niezależnie od tego, czy chodzi o zniżkę early-birds, czy szybką wyprzedaż, zachęty mogą pozytywnie wpływać na decyzje zakupowe ludzi.

Spróbuj połączyć kod rabatowy lub kupon z ramami czasowymi, aby stworzyć poczucie pilności. I przetestuj, jaki rodzaj rabatów najbardziej odpowiada Twoim odbiorcom. Z psychologicznego punktu widzenia ludzie mogą być bardziej skłonni do zakupu, gdy oferta jest promowana jako „Kup 2, a otrzymasz 3” zamiast „Uzyskaj 15% zniżki na trzeci produkt” (dżiiiiz, musze napisać o tym artykuł bo to fascynujące!).

12. Daj ludziom bezpłatną wysyłkę

Jeśli obecnie pobierasz opłaty za wysyłkę zamówień, warto poeksperymentować z oferowaniem tej usługi bezpłatnie. 

Według tego badania 94% badanych twierdzi, że bezpłatna wysyłka jest ważnym czynnikiem branym pod uwagę podczas zakupów online. W rzeczywistości jest to czynnik, który może zaważyć na zakupie! NRF informuje również, że 60% klientów spodziewa się, że nie zapłaci kosztów wysyłki (dzięki, Amazon za dane ;)). Jak widać, wszystkie te liczby przemawiają za wprowadzeniem tej strategii w życie!
Możesz wprowadzić darmową wysyłkę powyżej jakiejś kwoty lub całkiem wliczyć koszt przesyłki w cenę produktu.

13. dodaj wiecej metod płatności

Czy Twoja firma zaspokaja preferencje dotyczące płatności? Może się okazać, że brakuje niektórych opcji, co powoduje, że ludzie powstrzymują się od kupowania od Ciebie. 

Większość sklepów oferuje najpopularniejsze opcje płatności, w tym kartę kredytową, Apple Pay i PayPal, ale może istnieć metoda specyficzna dla kraju, którą przeoczyłaś/łeś. Na przykład w Holandii większość ludzi korzysta z systemu płatności e-commerce iDEAL do transakcji zakupowych online i konieczne jest zaoferowanie tej opcji. W Polsce musem są szybkie płatności, ale bardzo często na moim sklepie wykorzystywany jest również PayPal.

14. Oferuj czat na żywo

Czat na żywo to przyszłość. Być może będziesz musiała/musiał zatrudnić dodatkowe osoby lub skonfigurować wirtualnego bota, ale obiecuję, że będzie warto! Zobacz na kilka statystyk:

  • Czat na żywo prowadzi do 48% wzrostu przychodów na godzinę czatu i 40% wzrostu współczynnika konwersji (Forrester)
  • 79% firm stwierdziło, że wdrożenie czatu na żywo spowodowało wzrost lojalności klientów, sprzedaży i przychodów (Kayako)
  • 38% konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu, jeśli firma oferuje wsparcie na czacie na żywo (Crazy Egg)
  • Odwiedzający witrynę, którzy angażują się za pośrednictwem czatu na żywo, są skłonni do zakupu 4,5 razy więcej niż użytkownicy, którzy tego nie robią (ICMI)

Przekonałam? Aby zaimplementować funkcję czatu na żywo, istnieje wiele różnych dróg do obrania. Przykładami oprogramowania do czatu na żywo są Help Scout, LiveChat, Podium, Intercom, Olark, Zendesk czy po prostu WhatsApp lub Messenger.

15. Odzyskaj porzucone koszyki

Faktem jest, że nie każdy, kto doda coś do swojego koszyka, ostatecznie kupi od Ciebie. Wiele osób porzuca koszyk w połowie drogi i opuszcza stronę www — i to jest całkowicie normalne!

Pomocne może być wysłanie wiadomości e-mail o treści „hej, zostawiłeś trochę rzeczy w koszyku”. Tak oczywiście w wersji podstawowej, bo lepsza taka automatyzacja na porzucone koszyki niż żadna. Zdecydowanie lepiej działa sekwencja maili. O czym mowię w swoim kursie TUTAJ.

16. Zoptymalizuj zdjęcia i opisy produktów

Czy karty produktów pokazują, jak niesamowite są naprawdę Twoje produkty?

Kupujący online chcą dokładnie wiedzieć, co jest dostarczane, zanim sfinalizują zamówienie. Zresztą odkąd pojawił się Omnibus, przybyło również obowiązków w zakresie opisu produktów. W przypadku tej strategii optymalizacji upewnij się, że oczekiwania użytkowników zostaną zaspokojone. Otwórz przykładową stronę produktu i zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy masz wysokiej jakości zdjęcia?
  • Czy pokazujesz produkt pod różnymi kątami lub w różnych ujęciach?
  • Czy GIF lub wideo pomogą pokazać produkt w akcji?
  • Czy mogę dodać więcej różnorodnych modeli (np. dla odzieży)?
  • Czy mogę zawrzeć więcej szczegółów w opisach produktów?
  • Czy mam zdjęcia klientów, które pokazują produkt w rzeczywistości? (proś o takie i od razu o zgodę na użycie)
  • Czy mogę wdrożyć opinie klientów?

17. Zrozum podróż klienta

Chociaż badanie zachowań klientów i łączenie kropek jest czasochłonne, określenie, gdzie znajdują się ludzie w ich ścieżce zakupowej, może znacznie zwiększyć współczynniki konwersji e-commerce.

Wiedza o tym, czy ktoś jest gotowy do zakupu lub po prostu zbadanie jego opcji, ma ogromne znaczenie w podejściu do tej osoby.

Na przykład prawdopodobnie czytasz tego bloga, aby znaleźć przydatne wskazówki i bez problemu zanurzyć się w świat automatyzacji. Możliwe, że jeszcze nie masz moich produktów i chcesz się przekonać, czy ta Łapa to gada z sensiem.
W tym artykule umieściłam linki do moich produktów, które bezpośrednio rozszerzają to o czym w nim opowiadam.
Stworzyłam też świetny Kurs o Lejkach, gdzie pokazuję jak taką ścieżkę stworzyć.

18. Zoptymalizuj szybkość strony

Być może nie jest to pierwsza rzecz, która przychodzi na myśl, gdy myślisz o optymalizacji konwersji e-commerce, ale szybkość Twojej strony może całkowicie zmienić zasady gry!

Akamai informuje, że niewielkie dwusekundowe opóźnienie w ładowaniu strony może zwiększyć współczynniki odrzuceń o ponad 100%. Co więcej, 40% osób, którym przeglądanie strony internetowej nie podobało się, powiedziałoby o tym znajomym lub rodzinie. Masakra, prawda?


Jakie działanie podejmiesz dzisiaj, aby zwiększyć liczbę konwersji?

Teraz, gdy poznałaś/łeś tyle różnych tipów, aby poprawić współczynnik konwersji e-commerce, nadszedł czas, aby wprowadzić je w życie! Nie każda taktyka od razu zwiększy Twoje wskaźniki, ale zaufaj mi -wszystko się sumuje i z czasem będziesz czerpać korzyści.

A jeżeli chcesz przygotować solidne podstawy pod wysyłkę mailngu to zapraszam Cię do kursu „Załóż swój newsletter”

7

Podobne wpisy